Page 37 - SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 SESI 2024 2025
P. 37
Pengurusan Kurikulum
PERATURAN AM PENGURUSAN KURIKULUM
1.0 Asas Pengurusan Kurikulum
1.1 Guru-guru hendaklah membaca dan memahami Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Objektif
Kementerian Pelajaran, Falsafah Pendidikan Islam dan Nilai-nilai Teras Sekolah Menengah
1.2 Membaca, memahami dan berusaha memathi semua ketetapan dalam Ketetapan Am
sekolah.
1.3 Bekerjasama dan berusaha bersungguh-sungguh mencapai Visi dan Misi Kurikulum.
2.0 Pengurusan Panitia
2.1 Semua ketetapan yang disenarikan dalam senarai tugas Jawatankuasa Pengurusan Panitia
mestlah dipatuhi.
2.2 Pengurusan Panitia mestilah mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas KPM Bilangan 2 Tahun
2023
3.0 Pengurusan Jadual Waktu dan Jadual Guru Ganti
3.1 Ketetapan 12: Jadual Waktu Mengajar dalam Ketetapan Am hendaklah sentiasa dipatuhi.
3.2 Semua ketetapan yang disenaraikan dalam senarai tugas Jawatankuasa Jadual Waktu dan
Jawatankuasa Guru Ganti mestilah dipatuhi
4.0 Pengajaran dan Pembelajaran
4.1 Ketetapan 11: Perkara berkenaan Buku Persediaan Mengajar dalam Ketetapan Am
hendaklah sentiasa dipatuhi.
4.2 Rancangan Harian dalam Buku Persediaan Mengajar guru hendaklah mengandungi Tajuk,
Standard Kandungan, Standard Pembelajaran, Kriteria Kejayaan, Aktiviti dan Refleksi.
4.3 Buku Persediaan Mengajar juga mesti dilengkapi dengan DSKP, Rancangan Tahunan,
Jadual Waktu, Takwim dan Senarai Nama Murid kelas-kelas yang diajar.
4.4 DSKP dan Rancangan Tahunan boleh dimasukkan ke dalam fail berasingan dan disertakan
bersama apabila diminta menghantar/menyerahkan Buku Persediaan Mengajar kepada
pihak pentadbir/Nazir/Pegawai PPD/JPN/KPM atau mana-mana pihak yang berkenaan.
4.5 Semua guru mestilah mengajar matapelajaran yang diarah oleh Pengetua dan PdPc
menggunakan kaedah PAK 21.
4.6 Semua guru mestilah menghabiskan standard kandungan sehingga penggal 2 tahun
semasa.
4.7 Semua guru dikehendaki mengajar sebagaimana arahan pekeliling perkhidmatan.
4.8 Semua guru mestilah mengajar dengan cara berdiri (Atas sebab kesihatan dibenarkan
duduk).
4.9 Semua guru hendaklah merekod penggunaan Bilik-bilik Khas dalam Buku Rekod
Penggunaan Bilik Khas yang disediakan
4.10 Semua guru hendaklah merekod semua pengambilan dan pemulangan alatan di Bilik
Khas dalam Buku Rekod Pengambilan dan Pemulangan Alatan.
4.11 Guru dikehendaki mengisi dan menandatangani Rekod MMI selepas setiap PdPc.
5.0 Pencerapan Pengajaran dan Pembelajaran
5.1 Semua guru akan dicerap oleh Pengetua/PKP/Guru-guru yang dilantik oleh pihak
pentadbir mengikut Jadual Pencerapan yang telah disediakan.
5.2 Semua maklumat hendaklah diisi dalam Borang Pencerapan
5.3 Guru Data hendaklah memasukkan maklumat Rekod Pencerapan itu dan membuat
pelaporan (analisis) dalam e-Cakna.
5.4 Pihak yang mencerap hendaklah membincangkan tindakan ke arah penambahbaikan PDP
dengan guru yang dicerap dan hasil perbincangan itu mesti direkodkan.
PETRA 2024/2025
[ 27 ]

